Szkoła Montessori jest alternatywą dla tradycyjnego systemu edukacji, który może okazać się idealny dla niektórych dzieci. Jeśli zastanawiasz się nad metodą Marii Montessori jako opcją edukacyjną dla swojego dziecka w przedszkolu, zapraszamy do zapoznania się z artykułem, który wyjaśni na czym polega ta metoda i jakie korzyści może przynieść dzieciom uczęszczającym do placówek Montessori.
Czym jest szkoła Montessori?
Szkoła Montessori, to przede wszystkim alternatywny system edukacji, który opiera się na założeniach opracowanych przez włoską lekarkę i pedagożkę Marię Montessori. Głównym celem tej metody jest rozwijanie niezależności, kreatywności i odpowiedzialności uczniów, poprzez poszanowanie indywidualnych potrzeb i umiejętności każdego dziecka. Mówiąc prościej, szkoła Montessori stawia na samodzielność uczniów i ich rozbudzone zainteresowania – a to wszystko dzieje się w specjalnie przygotowanym środowisku, które sprzyja owym procesom.
Na czym polega przedszkole Montessori?
Przedszkole Montessori, podobnie jak szkoła, opiera się na metodzie opracowanej przez Marię Montessori i jest skierowane do dzieci młodszych. Najważniejsze jest tutaj, aby umożliwić dzieciom zdobywanie wiedzy i umiejętności na tyle swobodnie, na ile one tego potrzebują. Uczy się tu przez zabawę, a w gronie rówieśników doświadcza też pracy w grupie – każdemu dziecku pozwala się na odkrywanie świata na własne tempo.
Jakie są założenia metody Montessori?
Metoda Marii Montessori opiera się na kilku kluczowych założeniach:
1. Indywidualne podejście – każde dziecko jest traktowane jako osoba o unikalnych zdolnościach, które należy rozwijać zgodnie z własnym tempem i zainteresowaniami.
2. Rozwój przez zabawę – dzieci uczą się głównie przez eksperymentowanie i odkrywanie nowych rzeczy w naturalny sposób, w środowisku, które je do tego zachęca.
3. Współpraca zamiast rywalizacji – dzieci uczą się wspólnie, pomagają sobie i uczą się od siebie nawzajem, nie ma rywalizacji ani oceniania co motywuje do współpracy.
4. Świeże spojrzenie na nauczanie – unika się tradycyjnego podejścia nauczyciela jako osoby dyktującej wiedzę, a stawia na pomoc w odkrywaniu świata przez dziecko.
5. Środowisko jako nauczyciel – starannie przygotowane przestrzenie i materiały pozwalają na swobodne zdobywanie doświadczeń działając jak “trzeci nauczyciel”.
Korzyści płynące z metody Montessori
Dzieci uczestniczące w nauczaniu opartym na metodzie Montessori czerpią z tego szereg korzyści. Przede wszystkim uczą się:
– Samodzielności i odpowiedzialności: uczą się podejmować własne decyzje oraz będą słuchać swojego wewnętrznego głosu.
– Kreatywności: dzięki brakowi rywalizacji i zewnętrznych ocen dzieci stają się bardziej otwarte na myślenie twórcze i eksperymentowanie.
– Empatia i umiejętność pracy w grupie: uczą się szacunku dla potrzeb innych oraz współpracy.
Metoda Montessori w praktyce – kiedy jest dobra opcja dla Twojego dziecka?
Metoda Montessori nie musi być odpowiednia dla każdego dziecka. Ujęcie szkoły i przedszkola Montessori jako idealnej dla wszystkich opcji, mogłoby być błędem. Warto jednak zadać sobie pytanie, czy nasze dziecko najlepiej rozwija się w środowisku, które pozwala na swobodne odkrywanie, eksperymentowanie i zerwanie z narzuconymi schematami. Jeśli tak, to szkoła lub przedszkole Montessori może być świetnym wyborem, tak więc warto się nad tym zastanowić.
Montessori: alternatywna edukacja dla samodzielnych odkrywców
Metoda Montessori zmienia podejście do edukacji, stawiając na rozwijanie niezależności, kreatywności i odpowiedzialności uczniów, zarówno w szkołach, jak i przedszkolach. Szkoła Montessori to swobodne środowisko, w którym dzieci uczą się na własnych zasadach, odkrywając pasje i umiejętności. Przedszkola Montessori skupiają się na rozwijaniu młodszych dzieci poprzez zabawę i współpracę, zamiast rywalizacji, wpajając w nich empatię i umiejętność pracy w grupie. Założenia metody Montessori stworzonej przez Marię Montessori kładą nacisk na indywidualne podejście do każdego ucznia, traktując środowisko jako “trzeciego nauczyciela”. Ostatecznie, warto zastanowić się, czy nasze dziecko odnajdzie się w tym alternatywnym systemie i czy zyska na nim długofalowe korzyści związane z samodzielnością i zdolnościami społecznymi.